Tlf.35 12 12 99

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
Rasmus Alenkær

Spændende foredrag om inklusion.

Rasmus Alenkær

Psykolog, Ph.d., forfatter og foredragsholder.

Uforpligtende forespørgsel på Rasmus Alenkær

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Rasmus

Lecture icon

Foredrag

References icon

Referencer

Rasmus er autoriseret psykolog, Ph.d. med speciale i kommunikation og inklusion. Han er tidligere psykolog ved PPR i Esbjerg. Rasmus har været gæsteforelæser på forskellige universiteter i ind- og udland, og ekstern underviser på PD-uddannelsen i pædagogisk psykologi ved UC-syd. Forinden sin psykologkarriere var Rasmus folkeskolelærer i 6 år.

Han er højt respekteret i det akademiske miljø – særligt i kraft af sine bøger, hvor han er kendt som en effektiv, provokerende og humoristisk praktiker, der aldrig slipper virkelighedens verden ude af syne!

Rasmus Alenkær er bedst kendt for sit omfattende arbejde med inklusion i institutioner, og optræder ofte som gæst i radio og på TV, når det kommer til spørgsmål om inklusion. I de seneste mange år har Rasmus arbejdet sammen med et enormt antal institutioner, forvaltninger, interesseforeninger m.m. om bevægelsen mod øget inklusion. Alt sammen på et praktisk niveau: tung teori, omfangsrig evidens og tabeller er fint, men først når hele herligheden oversættes til brugbar praksis, er målet nået. Denne holdning går igen i Rasmus Alenkær foredrag, hvortil han giver deltagerne brugbare og konkrete værktøjer med hjem.

Rasmus har skrevet og redigeret en række anerkendte bøger på sit fagområde samt forfattet en mængde blogindlæg.

Se foredrag med Rasmus Alenkær
Rasmus Alenkær

Alt det vi kan

– En pædagogisk peptalk om neurologi, adfærd og samarbejde.

I en presset skolehverdag falder fokus ofte på mangler, fejl og umiddelbart uløselige problemer. Forståeligt, for faktisk er den menneskelige hjerne indrettet til netop at hæfte sig ved alt det i verden, der fremstår som en trussel for vores trivsel og sikkerhed. Desværre sker der samtidig det, at vi overser og/eller hurtigt glemmer alt det, vi lykkes med. Stort og småt. Og endnu værre: Vi forfølger i mindre grad de muligheder for forandring og forbedring, der altid eksisterer sideløbende med problemer.

Dermed bliver vores pædagogiske handlinger dikteret af frustration, frygt og forsvar, ikke af viden, kreativitet og menneskeligt nærvær. Rasmus kalder mit foredrag en “peptalk”, fordi han gerne vil skabe energi, virkelyst og motivation i den praktiske hverdag. Der bliver dog ikke tale om et virkelighedsfjernt hurra-foredrag, og han anbefaler hverken ja-hatte, pyt-knapper eller andet vrøvl.

I stedet taler han i dette Rasmus Alenkær foredrag om konkret faglighed og realistisk praksis. Med afsæt den menneskelige neurologi sætter Rasmus fokus på skolens praktiske hverdag: Hvordan skaber vi ro, retning og positive relationer i undervisning og fritid? Hvordan samarbejder vi om det, der betyder noget, og ikke om alt muligt andet? Hvordan håndterer vi modstand og problemadfærd på en både anerkendende og håndfast måde? Hvordan bevarer vi det pædagogiske lederskab, når vi er pressede? Og hvordan skaber vi i fællesskab den bedst mulige skole for både personale, ledelse, forældre og elever?

Rasmus Alenkær

Forebyggelse og behandling af stress i pædagogiske kontekster.

Efterhånden er arbejdsrelaterede overbelastningsreaktioner, eller “stress” i daglig tale, blevet en almindelig del af hverdagen i både skoler og andre pædagogiske instutioner. Nye tal viser eksempelvis, at 25% af lærerne i folkeskolen oplever sig stressede i en sådan grad, at det hæmmer deres præstationsevne.

Stress har ikke noget at gøre med, om man er stærk eller svag, klog eller dum, gammel eller ung. Det er en på alle måder inkluderende sygdomstilstand, der rammer bredt. Den er invaliderende ikke bare for den enkelte, men påvirker også kolleger, elever og disses forældre.

Heldigvis kan vi gøre meget for at forebygge stress, -men vi skal sætte ind tidligt – og vi skal have fælles front. Ellers knækker filmen. Alt dette vil psykolog Rasmus Alenkær, PhD, fortælle om i sit foredrag om arbejdsrelateret stress i pædagogiske kontekster. Han har fokus på konkrete redskaber og jordnær praksis, når han fokuserer på følgende, fire overskrifter:

1. Hvad er stress? -En neurologisk forklaring og en konkret symptombeskrivelse.
2. Kollegial stressforebyggelse i pædagogiske kontekster: Hvordan hjælper vi hinanden uden om stress i en travl hverdag.
3. Stressbehandling: Hvad gør man, når skaden er sket? Og hvad skal man som kollega bestemt IKKE gøre!
4. Tilbage igen: Hvordan kommer man tilbage efter en sygemelding, -og hvordan skal man tages i mod?

Dette Rasmus Alenkær foredrag er som udgangspunkt berammet til to timer, men kan forlænges eller forkortes efter ønske.

Rasmus Alenkær

Inklusion

– Sprog og begreber: Inklusion, rummelighed, integration, eksklusion – siger vi det vi mener?
– Spændingsfeltet mellem magt, økonomi, filosofi, forskning, almen udvikling og special pædagogik: Hvad skal man tro på?
– At skille skidt fra kanel: Megen “inklusionsudvikling” er i virkeligheden “almen udvikling”
– Konkrete redskaber, der understøtter dialoger om inkluderende praksis.
– Inkluderende organisering: Inde eller ude? Inde og ud?

Rasmus Alenkær

Problemadfærd

– Hvad er problemadfærd: De forskellige forklaringer, med hver deres løsningsforslag
– Fra individuel løsning til fælles praksis: Den enkeltes anerkendende kommunikation og handlekraft (m.m.) er nødvendig, men uden kollegial og organisatorisk back-up kommer man ikke langt.
– Konsekvenser: Virker de?
– Analyseredskaber: Konkrete metoder til at skabe målrettet dialog om problemadfærd.
– Kommunikation under pres: Konkrete “sig sådan og gør sådan” -redskaber, der kan anvendes akut og af den enkelte.

Rasmus Alenkær

Kommunikation og samarbejde

– Reflekterende kommunikation i teamet
– Effektiv mødeledelse
– Samarbejde på tværs af faggrupper
– Narrativer: Brugbare og destruktive fortællinger i organisationen
– Konkrete procesledelsesredskaber
– Håndtering af uenighed

Rasmus Alenkær

Klasseledelse

– Fra individuel leder til fælles ledelse
– At navigere i fællesskaber: Tydelige spilleregler
– Konsekvenser
– Personlig stil og fremtoning
– Anerkendende kommunikation
– Tydelig mål og konstruktiv feedback
– Samarbejde med ressourcepersoner, team og forældre
– Effektiv tidsanvendelse: Nettotid – start til tiden, ingen ventetid, slut til tiden

Rasmus Alenkær

Forældre i skolen

– Forældrenes opgave i den inkluderende skole
– Hvad siger forskning – og kan vi tro på det der bliver sagt?
– Går “inklusion” ud over vores “normale” børn?
– Hvad kan vi bruge “inklusion til”
– Hvordan hjælper vi som forældre marginaliserede børn?
– Skabelse af fællesskab og community
– Plan A og Plan B: Hvad gør vi i fredstid, -og hvad gør vi når det går galt?
– Handler det hele ikke bare om økonomi?

Rasmus Alenkær

Narrativ Team-refleksion

Effektiv og konstruktiv metode der skaber dialog og fremdrift i samarbejdet. Baseret på Rasmus Alenkærs bog “Narrativ Team-refleksion” ledes teamet, gruppen eller hele organisationen igennem en målrettet proces, hvor en lokal fortælling (case) undersøges og udforskes. Der kan være fra 10 til 200 deltagere med i processen.

Rasmus Alenkær

Aktionslæring

Oftest længere forløb med fokus på lokale løsninger på lokale problemer foretaget af lokale aktører.

Referencer

"Rasmus var engageret og var fantastisk til at inddrage medarbejderne, så indholdet er nemt omsættelig i hverdagen bagefter."

Klaus Toft

Løgstør Skole

"God dialog med Rasmus om ønsker til indholdet og fin forventningsafstemning på forhånd. Oplagt og nærværende Rasmus."

Margit Plougmann

Ringkøbing Skole

"Hvor var det fantastisk at vi endelig kunne få et praksisnært oplæg fra en person der vidste hvad han talte om.”

Solveig Østergaard Kristensen, Skoleleder

Østermarkskolen, Vesthimmerlands Kommune

”På en skala fra 0-5 tror jeg, at stort set alle på evalueringsskemaet har givet dig 5 – tillykke med det! Deltagerne har generelt især fremhævet Thomas Nordahl og dig, så du er kommet i fornemt selskab.”

Peter Andersen

DAFOLO

”Du ramte en god balance mellem pep-talk og forskningsbaseret viden. Samtidig må jeg indrømme, at jeg blev overvældet over dine evner til at holde vores opmærksomhed fanget / dine formidlingsevner i ikke-optimale omgivelser.”

Hanne Frederiksen

Hillerød Kommune

”Forvaltningens uforbeholdne mening er, at du gennemførte et fantastisk foredrag, som absolut var givende for såvel ledelser som lærere og pædagoger. Tilpas med humor og alvor. Der blev rykket kærligt ved læreropfattelsen og lærerrollen. Vi var absolut tilfredse.”

Marianne Bøyesen

Faxe Kommune

"Meget præcis gengivelse af de paradokser vi som lærere står over for i hverdagen med implementering af folkeskolereformen - inkluisionsdefinitionen var også meget oplysende"

Kasper Rosenberg Mortensen

Ballerup Lærerforening

"En veloplagt Rasmus Alenkær fik givet et på én gang jordnært og opløftende bud på tilgangen til inklusionsarbejdet i folkeskolen"

Lars Eg

Mejrup Skole

Vi havde et par spændende timer med Rasmus Alenkær. Det var tydeligt at mærke at rigtig mange gik hjem med god inspiration og konkrete værktøjer/metoder til deres videre arbejde med udviklingen af de inkluderende læringsmiljøer, og at flere også var blevet forstyrret lidt i deres perspektiver på inklusion. Rasmus skabte et fint rum for tilpas forstyrrelse.

Helle Birkvad

Center for Dagtilbud Slagelse kommune

"Yderst relevant Rasmus Alenkær foredrag - meget handlingsorienteret. Der var konkrete anvisninger, som man som lærer kan bruge med det samme."

Joan Jørgensen

Ishøj Lærerkreds

"Vi var meget tilfredse med foredraget. Det ramte lige i solar plexus, så rigtig mange fik meget ud af foredraget. Det er godt for forældrene at få de tørre fakta leveret lige på, men på en acceptabel og fin måde. Der blev rykket ved forældreholdninger på en fin måde."

Torben Ruwald

Hellevad Børneunivers

"Vores medarbejdere var meget tilfredse med vores Rasmus Alenkær foredrag. Det var nærværende og direkte anvendeligt i deres praksis."

Charlotte Schat-Holm

Enghavegård skole
Forespørg på Rasmus Alenkær

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 12 12 99