Tlf.35 12 12 99
Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenterTlf.35 12 12 99
Litteraturforsker og kulturkritiker
Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.
Om Mette
Foredrag
Mette Høeg er kendt for sin kritiske og bramfrie interventioner i dansk litteratur- og kulturdebat. Med artiklen ”Dansk litteratur lider under kvindelige forfatteres dominans,” der satte fokus på den problematiske favorisering af politisk korrekte feminismediskurser i dansk litteratur, skabte hun en af de største og heftigste fejder i nyere dansk litteraturdebat.
Siden har hun markeret sig som en af de mest opsigtsvækkende stemmer i den offentlige kulturdebat med sine kritiske analyser af dominerende trends i samtidslitteraturen og –kunsten og sin opfordring til større kritisk bevidsthed, stærkere udøvelse af selvkritik og højere kunstnerisk ambitionsniveau i kultur-Danmark, bl.a. i Weekendavisen, Politiken, Kristeligt Dagblad, på TV og med programmer på Radio24syv.
Mette Høeg er tilknyttet King’s College, London, som ph.d.-stipendiat. Som forsker beskæftiger hun sig især med nyere skandinavisk blandingslitteratur og med ’uafgørlighed’ i både modernistisk og samtidslitteratur.
Se foredrag med Mette HøegI de seneste årtier har litteraturen, litteraturteorien og –kritikken i Skandinavien været stærkt optaget af blandingen af roman og selvbiografi, stærkest eksemplificeret ved kæmpesuccesen af Karl Ove Knausgårds mastodontiske blandingsværk, Min kamp. I dette foredrag belyser Mette Høeg denne måske mest markante strømning i nyere tids litteratur overhovedet gennem præsentationer af kernebegreber som autofiktion, autonarration, dobbeltkontrakt og selvfortælling og ved introduktion til og analyse af hovedrepræsentanter for strømningen som Knausgård, Thomas Espedal og (Claus Beck-) Nielsen, samt afdækker strømningens historiske fremkomst og forbindelse til bl.a. modernismen og vidnesbyrdlitteraturens ophævelse af skellet mellem fiktionens og ikke-fiktionens domæne i kølvandet på 2. Verdenskrig.
Klima- og økolitteratur, en alternativ feministisk litteraturkanon, queer- og LGBT-diskurser: det er i dag et eksplicit imperativ, at kunst og litteratur skal være samfundsengageret og politisk, allerhelst identitetspolitisk. Men kunstens påståede politiske engagement er ved nærmere eftersyn et pseudoengagement uden effekt eller risikovillighed. Bagved den privilegerede kulturelle og kunstneriske elites risikofrie udøvelse af tom identitetspolitik på internettet ligger en omfattende uudtalt og stærkt tidstypisk magtesløshed, der fratager individet dets handlekraft og sløver dets kritiske sans. I dette foredrag redegør Mette Høeg for, hvordan centrale udviklinger inden for politik og medier i de vestlige samfund i de sidste årtier og, parallelt hermed, internettets stigende dominans har medført, at kunsten og litteraturen i dag er domineret af pseudoaktivisme og forloren identitetspolitik, og forsøger at udpege en vej ud af den stagnation, hvori kunsten i de vestlige samfund befinder sig.
Det statslige kunststøttesystem betragtes som en livsnerve for kunsten og kulturen i Danmark, og når systemet udfordres fra politisk side går repræsentanter for støttesystemets og kunstverdenen prompte på barrikaderne i unisont forsvar. En fuldstændig afgørende faktor for, at kunststøttesystemet overhovedet kan fungere, og dertil for at kunstverdenen kan overbevise politikerne om nødvendigheden af kunst for et demokratisk samfund, er imidlertid udøvelse af selvkritik hos støttesystemet og kunstverdenen selv. I dette foredrag sætter Mette Høeg fokus på den måske største begrænsning for udviklingen af kunsten i Danmark, nemlig fraværet af selvkritik i kunst- og litteraturverdenen, og belyser den indlysende nødvendighed af etableringen af en stærk selvkritisk diskurs for kunstens ikke blot udvikling, men også overlevelse.
Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.