Tlf.35 12 12 99

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
Charlotte Rørth

Et møde mellem en moderne livsstil og Jesus

Pia Daugaard

Charlotte Rørth

Journalist og forfatter

Uforpligtende forespørgsel på Charlotte Rørth

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Charlotte

Lecture icon

Foredrag

References icon

Referencer

Books icon

Bøger

Charlotte Rørth er journalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole, 1987, og forfatter til en række journalistiske og tabuenedbrydende bøger, udgivet på Gyldendal.”Jeg mødte Jesus” fra 2015, var hendes debut som forfatter og handler om hendes egen overraskelse, “Vi mødte Jesus” fra 2017 indeholder interview med blandt andre Suzanne Brøgger, en nonne, flere forskere og dokumenterer, at over 50 % af os har haft spirituelle oplevelser. “Gud, du er jo lige her”, 2019, tager livtag med at leve med en dyb sorg og finde fodfæste i et moderne Danmark.

Se foredrag med Charlotte Rørth
Charlotte Rørth foredrag

Med rank ryg. En fortælling om tro og moderskab

Den erfarne journalist Charlotte Rørth var helt uforberedt og havde intet ønske om, at det skulle ske, men en dag stod Jesus lyslevende foran hende og talte til hende i 15-20 minutter. Efter det var hun nervøs for at læse i Bibelen. Hvad nu, hvis teksterne bekræftede det nedladende syn på kvinder, mænd både i og udenfor kirkerne igennem århundreder har udvist? Det modsatte skete. Midt inde i nogle af de mest kendte fortællinger med Jesus og Maria fandt hun støtte til at være kvinde i dag. Fordi hun vovede at læse bogen med en moderne kvindes blik, fandt hun opbakning til at ranke ryggen, når hun ellers blev krumbøjet af nedrig behandling eller dyb sorg. Men hvordan gør man? Og kan mænd gøre det samme?
Høre Charlotte Rørth tale om at leve nutidigt med en gammel tro og deltag i en livgivende debat med hende og publikum.

Charlotte Rørth foredrag

Jeg mødte Jesus

I sit personlige og tankevækkende foredrag agerer Charlotte Rørth værtinde for de mange tabu-nedbrydende debatter, vi ser herhjemme, hvilket også er formålet med Charlottes bøger. Ud fra sin første bog “Jeg mødte Jesus – bekendelser fra en modvillig troende” og nummer to “Vi mødte Jesus – og hvad kommer det andre ved”, fortæller Charlotte om sit og andres personlige møde med guddommelige begivenheder, der normalt ikke kan forklares ud fra vores logiske og rationelle sind.

Dette Charlotte Rørth foredrag tager særligt afsæt i bogen “Jeg mødte Jesus”, der handler om Charlotte selv. Hun var hverken et religiøst eller spirituelt søgende menneske, da Jesus bogstaveligt talt viste sig for hende og talte til hende i et sakristi i byen Úbeda i Spanien. Oplevelsen var et mentalt og fysisk lynnedslag, der tvang Charlotte til at tage sit moderne rationelle liv op til overvejelse, og som hun derefter skrev bogen omkring. Charlottes foredrag egner sig særlig godt til biblioteker og på aftenskoler, kirker, sognegårde og forsamlingshuse og der er altid anledning til god debat efterfølgende debat.

Charlotte Rørth foredrag

Vi mødte Jesus

Dette Charlotte Rørth foredrag baserer sig på bogen “Vi mødte Jesus. Og hvad kommer det andre ved”. I den dokumenterer journalist og forfatter Charlotte Rørth, at hver anden af os har en eller anden form for oplevelse i løbet af vores liv, som vi kalder religiøs, åndelig eller spirituel. Har vi ikke selv haft oplevelser, kender vi flere, der har. Men vi det måske ikke. De tier. Hun har selv modtaget flere end 1000 beretninger fra andre, efter at hun udgav “Jeg mødte Jesus” om sine egne erfaringer.

Fælles for de op mod 50 spirituelle hændelser, hun omtaler i foredraget og for mange af de mennesker, hun taler med, er, at oplevelserne har været tabubelagte, og at de ikke er blevet fortalt til andre – før nu. Det gælder blandt andet journalisten Jesper, lægen Jette, og BMW-direktøren, nu søster Mechtild. I bogen interviewer Charlotte Rørth også forskere, som kommer med naturvidenskabelige forklaringer på fænomenerne, og teologer, der advarer mod personfiksering, og samfundsforskere, der ser en åbenhed om det enkelte menneskes tro og oplevelser som et råb i tiden mod magtfuldkommenhed og fremmedgørelse.

Charlotte Rørth foredrag

Gud, du er jo lige her

Kan man tale med Gud i sin baghave uden at blive anset for at være skør? Skal man gå i kirke hver søndag, hvis man er troende? Er der plads i den danske folkekirke til mennesker, der har haft religiøse oplevelser? Det er nogle af de spørgsmål, forfatter og journalist Charlotte Rørth tager op i den selvreflekterende “Gud, du er jo lige her?”, 2019. Foredraget vil handle om, hvordan man kan leve som troende i Danmark i dag. Og om hvilke valg man selv må træffe, hvad end man har haft oplevelser eller ej.

Charlotte Rørth foredrag

Sorg og selvmord - at leve videre med dem, man elsker

Vi mister alle dem, vi elsker. Før eller siden. Og smerten er enorm. Hvordan lever vi videre? Og hvorfor tier vi om at leve med vores døde. Forfatter og journalist Charlotte Rørth har mistet mormor, morfar, farmor, farfar og oldeforældre, der alle døde som gamle, mens hendes yngste søn kun var 22 år, da han tog livet af sig. Findes der en formel for sorg? Kan troen hjælpe? Er man for altid ensom i sorgen? Kom og mød hinanden, fagfolk og sørgende, til en nænsom og varsom aften, der kan lede jer varmt videre til et liv med sorg.

Referencer

Jeg har fået så mange positive tilbagemeldinger og er selv fortsat fyldt af Charlottes ord og fremtræden. Det var en fantastisk givende aften med et Charlotte Rørth foredrag på mange planer.

Bettina Krarup

Draaby og Skoven pastorat

Med rank ryg - En fortælling om tro og moderskab

Med rank ryg – En fortælling om tro og moderskab er en rå og tankevækkende bog om at være kvinde og troende i dag. Ærligt fortæller Charlotte Rørth om sit liv. Om overgreb. Om at bære liv og føde børn. Om at være mor og miste en søn og en dag at vove at læse i Bibelen med sit helt eget blik. Der finder hun – uventet for hende selv – at selve kernen i kristendommen giver hende styrke. Styrke til at leve med rank ryg.  Bogens personlige fortælling peger frem i aktuelle debatter om køn og ligeværd og vil vække genkendelse og eftertanke hos sin læser – uanset køn.  En smertefuld bog fuld af håb.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Jeg mødte Jesus - Bekendelser fra en modvilligt troende

Hvad stiller man op, når man møder Jesus? Journalisten Charlotte Rørth var hverken et religiøst eller spirituelt søgende menneske, da Guds søn bogstaveligt talt viste sig for hende og talte til hende i en kirke i Spanien. Oplevelsen var et lynnedslag i hendes verden, der tvang hende til at tage sit moderne rationelle liv op til overvejelse. Jeg mødte Jesus er hendes personlige, eksistentielle beretning om at være bange for at miste sin fornuft ogsin familie og om den nagende tvivl, om hun er blevet enhåbløs, småskør excentriker uden mulighed for fodfæste i et nutidens Danmark, der ikke ligefrem opfordrer til at tage religiøse erfaringer seriøst. Vi følger Charlotte Rørth på hendes rejse tilbage i historien og litteraturen om den historiske Jesus, og når hun opsøgerforskere i epilepsi og psykiatri, præster og spirituellevejledere for at finde viden om og afklaring og forståelse af, hvad der skete med hende.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Gud, du er jo lige her - Sådan lever jeg med min tro

Journalisten Charlotte Rørth er ikke vokset op i en troende familie og var hverken et religiøst eller spirituelt søgende menneske, da Jesus bogstaveligt talt viste sig for hende og talte til hende i en kirke i Spanien. Oplevelsen, der blev beskrevet i bogen og tv-udsendelserne Jeg mødte Jesus, tvang hende til at tage sit moderne rationelle liv op til overvejelse.

I Gud, du er jo lige her deler Charlotte Rørth sine overvejelser og beslutninger om, hvordan hun lever med den type oplevelser, som hun langt fra er alene om at have haft. Ved at stå åbent frem og tale om sine religiøse oplevelser og det, hun tror på, ønsker hun at nedbryde de fordomme og tabuer, som for nogle gør det vanskeligt at tale om Gud og tro eller vedkende sig en tro.

Charlotte Rørth ønsker ikke at overbevise nogen, men argumenterer i bogen for nødvendigheden af en åben samtale om Gud og død, glæde og fællesskab, folkekirke og dyb bøn – om livet som troende menneske i dag.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Vi mødte Jesus - og hvad kommer det andre ved?

Efter journalist og forfatter Charlotte Rørths bog ”Jeg mødte Jesus” udkom i 2015 har hun modtaget op mod 1000 henvendelser fra andre mennesker, som har oplevet uforklarlige hændelser a la hendes. Blandt andet journalisten Jesper, lægen Jette, og BMW-direktøren, nu søster Mechtild, som hun opsøger og samtaler med i ”Vi mødte Jesus”. Fælles for de op mod 50 spirituelle hændelser, hun omtaler i bogen og for mange af de mennesker, hun taler med, er, at oplevelserne har været tabubelagte, og at de ikke er blevet fortalt til andre – før nu.

I bogen interviewer Charlotte Rørth også forskere, som kommer med naturvidenskabelige forklaringer på fænomenerne, og teologer, der advarer mod personfiksering, og samfundsforskere, der ser en åbenhed om det enkelte menneskes tro og oplevelser som et råb i tiden mod magtfuldkommenhed og fremmedgørelse.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Forespørg på Charlotte Rørth

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 12 12 99